Aeriel

Persepolis

Persepolis handlar om en iransk kvinnas uppväxt i Iran. Det är både ett livsöde, familjeöde och ett samhällsöde som beskrivs genom de olika regimskiftena och kriget. Den är inte snyftig eller söker sympatier utan känns saklig, komisk, tragikomisk. Jag kan verkligen rekomendera den här filmen både för att det är en bra biografi och en underhållande film. Den är dessutom väldigt allmänbildande.

bilden är tagen från google.se

Jag har även sett dokumentärfilmen om Irans före detta drottning (filmad och producerad av en svensk iranier... jag kan inte komma på vad hon heter men dokumentären är jättebra och producenten är jättehärlig) så jag visste att Iran inte alltid har varit under islamistiskt styre men när jag såg Persepolis blev jag ändå chockad över hur modernt och (relativt) fritt Iran var före revolutionen och valet. En film man absolut måste se om man har svårt att se sig själv i människor från andra kulturer. För varsågod. Här är du.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback