Aeriel

Fotografiska (VARNING! för starka bilder)

Inga bilder i det här inlägget tillhör mig utan respektive fotograf nämnd i inlägget

I Tisdags var jag och faster på Fotografiska och kollade på de fem utställningar de hade där. När vi äntligen tog oss dit så var vi lite oroliga att vi inte skulle hinnna med allt men det gör man. Vi tog en fika och kollade lite på utsikten samt hängde i shoppen och ändå så var vi inte där i två timmar.

Joel-Peter Witkins bilder var smaklösa. Jag kan se det fantastska i hur hans bilder är upplagda och skapade MEN med den talangen han har att skapa en helt fantastisk bild UTAN att manipulera den det minsta så känns det helt sjukt att han ändå väljer att ha döda människor med på sina bilder. Jag förstår inte hur han fick den söta modellen att ligga mellan 7 avhuggna och halvruttna huvuden. Bilderna är i övrigt udda på ett "Mirrormask" eller Disturbia circus vis och vissa av hans bilder är helt okej.

Hur fick han modellen att ställa upp?


Lennart Nilssons bilder är kul att se eftersom han är så känd och de är verkligen intressanta. På Fotografiska har man nu chansen att se ett urval förstorade och bakgrunds..lysta...upplysta.

16 veckor gammalt foster

 

From Back Home heter Anders Petersens utställning och den är en salig blandning av bonnigt sköna bilder. Det är verkligen bilder "from back home". Underbar känsla i nästan allihop.

Bonnigt men så charmigt för en bonne som mig

 

Vee Spears är min favoritutställare just nu på Fotografiska. Bilderna är artzy och sagolika. The Birthday Party är värd att ses och så fort jag inte är fattigare än uteliggarna på plattan så ska jag köpa boken som kostar 240 svenska kronor i Fotografiskas shop.

Untitled #15

 

Untitled #16

 

Annie Leibovitz är huvudutställaren och det är bilder tagna mellan 1990-2005 som visas på utställningen. Hon är helt fantastisk på att ta porträtt och jag skulle kunna titta på människorna på bilderna hur länge som helst. Det är familjebilder, presidenter, skådespelare, naturbilder och krigsbilder. Jag känner mig dessutom väldigt kulturell nu när man sett en utställning av The Annie Leibovits.

En familjebild och en av mina favoriter

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback