Aeriel

Alla önskar sig väl en vit jul?

Visst är den härlig, den vita julen? Alla mina barndoms jular var vita med meterhög snö, lyktor, snöhästar och stora familjemiddagar. För att inte tala om de 4-5 timmar långa presentöppningarna där farfar alltid läste och delade ut dem.

 

Bilden är tagen från google.se


Jag älskade verkligen julen när jag var liten trots att jag var rädd för fulla vuxna... därför att i min familj så blev ingen onykter på julafton. I min familj så dricker vi väldigt sparsamt över huvud taget och det kanske är därför som våra vuxna inte ser det svåra med att fortsätta fira vita jular - även utan snön.

Självklart har det alltid funnits julöl och nubbe på julbordet hemma hos oss, men i alla fall jag tycker att det är stor skillnad på att pappa dricker en 1,5 cl nubbe, till en löjlig snappsvisa och sedan grimasera efteråt, mot de barn som känner att "mamma och pappa längtar mer efter spriten idag än att vara med mig".

Det behöver inte vara så dramatiskt för att det ska bli jobbigt för barnen runtom dig. Du kanske fnissar lite mer, luktar lite konstigt i munnen, slumrar till i soffan eller blir lite extra glad. Det där som för dig verkar trevligt kan vara väldigt obehagligt för ett barn. De är inte dumma. Redan som liten visste jag vad alkohol gör med dig -trots att jag aldrig sett mina föräldrar dricka mer än en öl i månaden. Det var 20 år sedan, vad vet inte barn idag?

I dagens metrokolumn, skriven av Fridah Jönsson, står det att vart 4:e barn är orolig inför julen på grund av att föräldrarna dricker. Tyvärr så har en del alkolister barn men jag tror inte att alla dessa 25% från undersökningen har alkolistföräldrar. Jag tror helt enkelt att många föräldrar inte fattar att deras barn inte gillar dem salongsberusade. Det behöver inte vara hemma de fått associationen att alkohol är något dåligt.

För barn världen över är julen speciell och de allra flesta håller med om att julen är familjens och då främst barnens högtid. Kan man inte då som vuxen och/eller förälder låta bli att dricka liiiiiiite för mycket på julafton? Om man nu måste dricka över huvud taget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback